غدیر در قرآن

آیه تبلیغ


آیه اکمال


آیه عذاب

http://www.tathira.com/Detail-news.aspx?code=300

هرسه مورد بالا با تحقیق در ادامه می آید

 

 

http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/09/24116533252131390163562272159244248208148.jpg

http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/09/295611075971726717710257692386421123.jpg

آیه تبلیغ و ولایت علی علیه السلام

 

آیه تبلیغ و ولایت علی علیه السلام

منابع مقاله:

مجموعه آثار، ج 4، مطهری، مرتضی؛


 

در جلسه پیش (1) درباره آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (2) بحث کردیم و عرض کردیم که قرائن داخلی آیه و هم شواهد خارجی - یعنی اخباری که از طرق شیعه و سنی در شان نزول این آیه وارد شده است - نشان می دهد که این آیه درباره موضوع غدیر خم بوده است.چون بحث ما در آیات قرآن در این زمینه است یعنی آیاتی که شیعه در این باب استدلال می کنند، دو سه آیه دیگر را نیز که مورد استدلال علمای شیعه هست عرض می کنیم برای اینکه درست روشن بشود که سبک استدلال چیست.

یکی از آن آیات، آیه دیگری است از سوره مائده و تقریبا شصت آیه بعد از این آیه.آن آیه این است: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس (3).

لازم است مقدمه ای را عرض بکنم تا مفاد این آیه را توضیح بدهم.این مقدمه،

.............................................................. 1.مائده/3. 2.مائده/67. 3. به مقاله «غدیر در قرآن» رجوع شود.

http://www.hawzah.net/Hawzah/Articles/Articles.aspx?id=3071

http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/09/15118026167101198208123154160442441204810253.jpg

 

پژوهشی درباره مفاد آیه اکمال از دیدگاه فریقین

 

در مصادر شیعی نیز در تفسیر عیاشی از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل شده است:

چون رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در روز جمعه در عرفات اقامت کردند، جبرئیل نزد ایشان آمد و گفت: ای محمد! خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌گوید: با امت خود بگو « الیوم أکملت لکم دینکم؛ امروز برای شما دینتان را به وسیله ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب کامل کردم».

« واتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دیناً؛ و نعمتم را بر شما تمام کردم و برای شما اسلام را به عنوان دین پسندیدم و پس از این برای شما چیزی نازل نخواهم کرد».5

http://www.hawzah.net/Hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=6558&id=76245

آیه عذاب، سوره معارج آیه  اول تا سوم:

 

غدیر در قرآن 3

آیه عذاب، سوره معارج آیه  اول تا سوم:

سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ لِّلْكَافِرینَ لَیْسَ لَهُ دَافِعٌ مِّنَ اللَّهِ ذِی الْمَعَارِجِ

پرسنده ای از عذابی پرسید که بر کافران فرود خواهد آمد و کس آن را، دفع نتواند کرد ، از ‏جانب خدا که صاحب آسمانهاست ‏

 

زمان و مكان و شأن نزول آیه عذاب

چند روز پس از واقعه غدیر و ابلاغ ولایت و امامت علی علیه السلام به مردم و پخش خبر ‏آن در بلاد و جزیره، فردی به نام جابر پسر نضر خود را به مدینه رساند و در مسجد پیامبر ‏حضور یافت و در حقانیت ولایت امام علی تشكیك كرد و برای آزمونِ حقانیتِ آن، از خداوند ‏خواهان عذاب شد. خداوند بی درنگ بر او عذاب فرستاد و آیه «‌ سأل سائل بعذاب واقع » ‏نازل شد.

 

شأن نزول آیه عذاب در احادیث اهل سنت:‏

• ابوعبید هروی در غریب القرآن می‌نویسد چون فرستاده خدا در غدیر خم آنچه را ‏باید می‌رساند، رساند، و خبر آن در بلاد پخش شد، جابر پسر نضربن حارث بن ‏كلده عبدری آمد و گفت: ای محمد، از سوی خدا فرمانمان دادی كه گواهی دهیم ‏كه خدایی جز الله نیست و این كه فرستاده خدا هستی و به نماز و روزه و حج و ‏زكات فرمان دادیمان از تو پذیرفتیم، به اینها بسنده نكردی تا آنجا كه بازوی پسر ‏عمویت را بالا بردی و او را بر ما برتری دادی و گفتی "هركه را من مولای اویم علی ‏مولای اوست"، آیا این خواسته‌ی توست یا خواسته‌ی خدا. ‏

فرستاده خدا فرمود "قسم به آنكه خدایی جز او نیست این خواسته خداست".‏

جابر می‌رفت كه شترش را سوار شود كه گفت: خدایا اگر آنچه محمد می‌گوید راست ‏است بر ما از آسمان سنگ ببار یا كیفری دردناك بر ما فرست. اما هنوز به شترش ‏نرسیده بود كه خداوند سنگی بر او پرتاب كرد كه بر سرش خورد و از انتهای بدنش درآمد ‏و او را كشت و خداوند نازل كرد كه "سأل سائل بعذاب واقع"‏

 

http://www.tebyan.net/Religion_Thoughts/Articles/QuranicArticles/2007/12/25/56646.html